Antikristus on monella tapaa vastaan Jeesusta ja hänen oppiansa. Hän sanoo olevansa Jumala (2.Tess.2:4), ja että hän on yhtä aikaa sekä Isä että Poika (eräänlainen kolminaisuusopin vahvistaja). Sen kautta hän on kieltänyt sekä Isän että Pojan (1.Joh.2:22). Isän ja Pojan kieltäminen on jo tapahtunut, koska hän esittäytyy yhtä aikaa Isänä ja Poikana. Hehän ovat Raamatun lehdillä sadoissa esimerkeissä kaksi eri olemusta, eikä yksi olemus.
”Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan” (1.Joh. 2:22).
Se että antikristus kieltää Isän ja Pojan, selvisi yläpuolisen jakeen kahdesta alleviivauksesta.
Mutta nuo kaksi eivät riitä. Hän tulee myös kertomaan että hän (antikristus itse, Isänä ja Poikana) on se meidän ainut Jumalamme, se sama Jumala jota kolminaisuusoppikin on julistanut, eli yhtä aikaa Isä ja Poika, yksi Jumala kahdessa olemuksessa (jotka eivät sittenkään ole kaksi olemusta, vaan yksi olemus). Mutta vielä sekään ei tule riittämään. Hän tulee myös korottamaan itsensä yli kaiken ja kaikkien. Hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa meidän Jumalamme. Hän tulee sanomaan, että hän on muslimien odottama Mahdi, buddhalaisten odottama viides Buddha, hindujen odottama Krishna, juutalaisten odottama Messias ja kristittyjen odottama Kristus. Hän tulee korottamaan itsensä yli kaiken:
” …tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala” (2.Tess. 2:4).
Noista kahdesta edellämainitusta jakeesta me tiedetään aika pitkälti millä tavoin hän on vastaan Kristusta:
1) Hän kieltää että Jeesus on Kristus,
2) Hän kieltää Isän ja Pojan,
3) Hän korottaa itsensä yli kaiken,
4) Hän asettuu Jumalan temppeliin,
5) Hän julistaa olevansa Jumala.
Neloskohdassa näemme että antikristus tulee asettumaan Jumalan temppeliin. Se on jo osittain tapahtunut, varsinaisen antikristuksen edeltäjien kautta, jotka ovat myös antikristuksia (1. Joh. 2:18-19). Asian voi tulkita myös niin, että antikristuksen oppi, mm. kolminaisuusoppi, asettuu kristittyjen mieleen, koska ”temppeli” ei ole ainoastaan rakennus jossa uskovaiset kokoontuvat saamaan opetuksia (mm. kolminaisuusopista), vaan myös itse uskovaiset ovat Jumalan temppeli (1.Kor.3:16-17, 1.Kor.6:19, 2.Kor.6:16). Nuo kyseiset antikristukset ovat riehuneet Jumalan omien joukossa jo pitkään, noin kaksituhatta vuotta. Johannes kirjoitti, että ”Meistä he ovat lähteneet” (1.Joh. 2:18-19).
Kolminaisuusoppi on antikristillinen
Kolminaisuusoppi opettaa että Isä ja Poika ovat yksi ja sama olemus. Mm. siitä syystä se on ”antikristillinen oppi”, sillä sehän kieltää Isän ja Pojan, julistamalla että he ovat yksi ja sama olemus. Se on vastaan sitä, mitä Kristus itse opetti. Niin ikään, Jeesuksen sanat, ”Minä ja Isä olemme yhtä”, ei tarkoita että he ovat yksi ja sama olemus, vaan sitä että heillä on ykseyttä, samassa merkityksessä kuin englanninkielisessä sanonnassa, ”We are one”, tai ”We are one in the Spirit”. Samalla tavalla myös Jeesuksen opetuslapset voivat olla Jumalassa ja Kristuksessa (Joh.17:21-22), ilman että me kaikki olisimme yksi ja sama olemus.
”Anti” tarkoittaa ”vastaan”.
”Antikristus” tarkoittaa ”vastaan Kristusta”, taikka ”vastaan voideltua”. Hän on vastaan Kristusta ja hänen oppiaan, julistamalla olevansa Jumala (2.Tess.2:4).
Jeesus on ”Kristus” koska hän on ”Jumalan voitelema” (Apt.2:36). Hän on saanut Jumalalta ”vallan” ja ”voiman” (Matt.28:18). Antikristukset ovat saaneet voitelunsa muualta.
Se varsinainen antikristus, hän on se ”hullu paimen” joka julistaa olevansa Jumala. Hänen oikea silmä tulee sokeutumaan ja hänen käsivartensa voima (eli hallintavalta) otetaan häneltä pois jossain vaiheessa (Sak.11:15-17). Mutta Jeesus on se ”hyvä paimen” (Joh.10:11, Joh.10:14), ja hänen valtansa on ikuinen valta (Dan.7:13-14, Luuk.1:31-33), toisin kuin antikristuksen.
Minä palvelen Herra Jeesusta. Häntä minä kumarran, kuten myös Isä Jumalaa. Ilomielin minä notkistan polveni Isän ja Pojan edessä (Fil. 2:9-11, Ilm.5:13).
Kommentoi