Jumalan Poika ja linnunpoikanen

Aikoinaan väittelin sähköpostitse erään jumaluusoppineen kirjailijan kanssa. Väiteltiin siitä onko Jeesus Jumala. Hän oli sitä mieltä että Jeesus on Jumala koska hän on ”Jumalan Poika”.

Hän kirjoitti minulle näin:

”Jumalan Poika on Jumala, ihmisen Poika on ihminen, linnun poika on lintu”.

Nopeasti tarkasteltuna repliikki vaikuttaa loogiselta. Mutta kun tutkimme asiaa tarkemmin, törmäämme moneen ongelmaan. Kirjailija ei saanut minut vakuuttuneeksi siitä, että ”Jeesus on Jumala koska on Jumalan Poika”.

Ensinnäkin, Raamattu opettaa että ne ihmiset jotka Jumalan Henki kuljettaa, ovat ”Jumalan lapsia” (Room.8:14). Tekeekö se heistä Jumalan tai jumalia, koska ovat Jumalan lapsia? Se on epäuskottavaa ja absurdia. Siinä tapauksessas meitä olisi olemassa miljoonia Jumalia. Sellainen ei sovi monoteistiseen uskoon.

Toisekseen, Raamattu opettaa myös, että ne jotka tekevät Jumalan tahdon, ovat Jeesuksen veljiä ja sisaria (Matt.12:50). Tekeekö se heistä jeesuksia tai peräti Jeesuksen, koska ovat Jeesuksen veljiä ja sisaria? Ei tietenkään.

Tuo sana ”Jumala”, se ei ole henkilönimi. ”Jumalan poika” ei ole myöskään henkilönimi. Ne ovat titteleitä. Vähän samaan tapaan kuin ”kuningas” ja ”prinssi”. Kuningas ei ole koskaan prinssi, eikä prinssi ole koskaan kuningas. Mutta mikäli kuningas kuolisi, saattaisi prinssi saada ylemmän tittelin, eli pääsisi kuninkaaksi. Mutta koska Raamattu sanoo, että ainoastaan Jumala on kuolematon (1.Tim.6:16) niin Jeesus ei ole edes kuolleista ylösnousseena –  Jumalan herättämänä – pystynyt ottamaan itselleen mahtavimman tittelin. JHWH:lla on siihen yksinoikeus, eikä kellään ole mitään mahista syöstä hänet alemmaksi, eräänlaiseksi ”ihmisjumalaksi” tai ”Jumala-ihmiseksi”. Ja tuosta syystä Paavalikin kertoo, että ”Jumala on Kristuksen pää” (1.Kor.11:3). ”Pää” on jakeessa viittaus johtajuuteen. Kristus on meidän pää (johtaja), mutta Jumala on Kristuksen pää (1.Kor.11:3). Ja siistä syystä myös Paavali kirjoittaa vakavamielisesti seuraavat sanat kaikille epäilijöille:

Sillä: ”kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle”. Mutta kun hän sanoo: ”kaikki on alistettu”, niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. (1.Kor. 15:27)

Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse POIKAKIN ALISTETAAN sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. (1.Kor. 15:28)

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*