Jes. 11:1 Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristansa.
Jes. 11:10 Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.
Jer. 23:5,6 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa. Hänen päivinänsä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: ’Herra on meidän vanhurskautemme’.
Room. 1:3 hänen Pojastansa – joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
Room. 9:3-5 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta, ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset; heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!
Room. 15:12 Ja myös Esaias sanoo: ”On tuleva Iisain juurivesa, hän, joka nousee hallitsemaan pakanoita; häneen pakanat panevat toivonsa”.
Ilm. 5:5 Ja yksi vanhimmista sanoi minulle: ”Älä itke; katso, jalopeura Juudan sukukunnasta, Daavidin juurivesa, on voittanut, niin että hän voi avata kirjan ja sen seitsemän sinettiä”.
Se että Jeesus on syntynyt ”Daavidin siemenestä” (Room.1:3) ei tarkoita että Daavid pisti hänet alulle, vaan että Jeesus on Daavidin sukulainen (lihansa puolesta). Ei edes Joosef pistänyt hänet alulle, koska Maria tuli raskaaksi yliluonnollisesti Pyhän Hengen voiman vaikutuksesta vielä silloin kun hän oli neitsyt (Matt.1:18, Matt.1:23).
Jotkus sanovat ilkeyksissään ja epäluuloisina, että ”Voihan neitsytkin tulla raskaaksi”. Tottakai voi. Mutta voiko neitsyt tulla raskaaksi ilman sukupuoliyhteyttä? Siihen voidaan tietenkin vastata, että ”Voihan sitä tulla raskaaksi esimerkiksi keinohedelmöityksellä”. Mutta tuskin sellaista siihen aikaan edes harrastettu. Ja vaikka olisivat harrastaneet, niin on pidettävä mielessä se tärkeä seikka, että Maria oli itse hämillään siitä, että miten hän voi tulla raskaaksi, kun ei ”miehestä mitään tiedä”. Ja kaiken kukkuraksi se raskaaksi tuleminen tapahtui Jumalan yliluonnollisen voimavaikutuksen kautta. Jopa Joosef aikoi salaisesti hyljätä Marian, koska oli uskovinaan että joku toinen mies oli ollut kihlatunsa kimpussa. Asia tuli kumminkin myös Joosefille harvinaisen selväksi, mistä tuo raskaus johtui, ja että se ei tapahtunut jonkun kilpailevan miehen takia (Luuk.1:31-35).
Joosef ei ollut Jeesuksen Isä. Siten Jeesus ei voinut kuulua Daavidin sukuun suoraan Joosefin kautta, vaikka se näyttää siltä sukuluettelossa, ainakin nopeasti katsottuna (Matt.1:16). Jos katsot tarkasti mitä siinä sanotaan, niin näet, että siinä tahdotaan sanoa, että Jeesus syntyi Mariasta, mutta ei kerrota että Jeesus syntyi Joosefille. Siten tuo jae eroaa muista jakeista sukuluettelossa, siten että muissa se ”joku” syntyi sille ja sille miehelle. Mutta tässä se kerrotaan niin, että Jeesus syntyi Mariasta:
Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi. (Matt. 1:16)
Siinä ei sanota suoraan, eikä edes tarkoiteta, että Joosefille syntyi Jeesus. Vaan jakeen jälkimmäinen ”syntyi” viittaa Mariaan synnyttäjänä, samalla kun esimerkiksi ”Jaakobille syntyi Joosef” viittaa siihen että Jaakob oli Joosefin siittäjä, mutta ei mikään synnyttäjä. Samaisen sukuluettelon muut miehet esitetään siittäjinä, koska miehet eivät voi synnyttää. Joosef sen sijaan oli luettelossa vain Marian mies, ja myöhemmin Jeesuksen kasvatusisä (Luuk.2:51).
Jeesuksen Daavidin sukuun kuuluminen tuli siitä, kun Maria liitettiin sukuun miehensä Joosefin kautta (historioitsijoiden mukaan). Vaihtotehtoisesti, taikka lisänä myös niin, että Maria kuului Daavidin sukuun, siten että hän oli jälkeläisenä vain yksi monista sen haaroista taikka juurista. Onhan niin, että puussa ei ole ainoastaan monta oksaa ja haaraa, vaan myös monta juurta.
Daavid ja Maria ovat täytyneet olla jollain tavalla sukulaisia, muuten olisi turhaa kirjoittaa Iisain juurivesasta. Nyt oli nimenomaisesti kyse kannon juurivesasta eikä rungon oksista (Jes.11:1, Jes.11:10, Room.15:12, Ilm.5:5).
”Iisain kanto” viittaa Daavidiin, sillä Iisai oli hänen isänsä (Matt.1:6, 1.Sam.17:12). Yksi noista Daavidin juurivesoista oli se mikä haarautui Marian suvuksi. Iisain kannosta, eli Daavidin isän suvussa kasvoi juurivesa. Koska Jeesus on kuvakielessä ”jalopeura Juudaan sukukunnasta” (Ilm.5:5), niin se tarkoittaa että Marian on täytynyt kuulua myöskin Juudan sukuun.
Se että Jeesus on syntynyt ”Daavidin siemenestä” (Room.1:3) ei tarkoita että Daavid pisti hänet alulle, vaan että Jeesus on Daavidin sukulainen (lihansa puolesta). Ei edes Joosef pistänyt hänet alulle, koska Maria tuli raskaaksi yliluonnollisesti Pyhän Hengen voiman vaikutuksesta vielä silloin kun hän oli neitsyt (Matt.1:18, Matt.1:23).
Jotkus sanovat ilkeyksissään ja epäluuloisina, että ”Voihan neitsytkin tulla raskaaksi”. Tottakai voi. Mutta voiko neitsyt tulla raskaaksi ilman sukupuoliyhteyttä? Siihen voidaan tietenkin vastata, että ”Voihan sitä tulla raskaaksi esimerkiksi keinohedelmöityksellä”. Mutta tuskin sellaista siihen aikaan edes harrastettu. Ja vaikka olisivat harrastaneet, niin on pidettävä mielessä se tärkeä seikka, että Maria oli itse hämillään siitä, että miten hän voi tulla raskaaksi, kun ei ”miehestä mitään tiedä”. Ja kaiken kukkuraksi se raskaaksi tuleminen tapahtui Jumalan yliluonnollisen voimavaikutuksen kautta. Jopa Joosef aikoi salaisesti hyljätä Marian, koska oli uskovinaan että joku toinen mies oli ollut kihlatunsa kimpussa. Asia tuli kumminkin myös Joosefille harvinaisen selväksi, mistä tuo raskaus johtui, ja että se ei tapahtunut jonkun kilpailevan miehen takia (Luuk.1:31-35).
Joosef ei ollut Jeesuksen Isä. Siten Jeesus ei voinut kuulua Daavidin sukuun suoraan Joosefin kautta, vaikka se näyttää siltä sukuluettelossa, ainakin nopeasti katsottuna (Matt.1:16). Jos katsot tarkasti mitä siinä sanotaan, niin näet, että siinä tahdotaan sanoa, että Jeesus syntyi Mariasta, mutta ei kerrota että Jeesus syntyi Joosefille. Siten tuo jae eroaa muista jakeista sukuluettelossa, siten että muissa se ”joku” syntyi sille ja sille miehelle. Mutta tässä se kerrotaan niin, että Jeesus syntyi Mariasta:
Siinä ei sanota suoraan, eikä edes tarkoiteta, että Joosefille syntyi Jeesus. Vaan jakeen jälkimmäinen ”syntyi” viittaa Mariaan synnyttäjänä, samalla kun esimerkiksi ”Jaakobille syntyi Joosef” viittaa siihen että Jaakob oli Joosefin siittäjä, mutta ei mikään synnyttäjä. Samaisen sukuluettelon muut miehet esitetään siittäjinä, koska miehet eivät voi synnyttää. Joosef sen sijaan oli luettelossa vain Marian mies, ja myöhemmin Jeesuksen kasvatusisä (Luuk.2:51).
Jeesuksen Daavidin sukuun kuuluminen tuli siitä, kun Maria liitettiin sukuun miehensä Joosefin kautta (historioitsijoiden mukaan). Vaihtotehtoisesti, taikka lisänä myös niin, että Maria kuului Daavidin sukuun, siten että hän oli jälkeläisenä vain yksi monista sen haaroista taikka juurista. Onhan niin, että puussa ei ole ainoastaan monta oksaa ja haaraa, vaan myös monta juurta.
Daavid ja Maria ovat täytyneet olla jollain tavalla sukulaisia, muuten olisi turhaa kirjoittaa Iisain juurivesasta. Nyt oli nimenomaisesti kyse kannon juurivesasta eikä rungon oksista (Jes.11:1, Jes.11:10, Room.15:12, Ilm.5:5).
”Iisain kanto” viittaa Daavidiin, sillä Iisai oli hänen isänsä (Matt.1:6, 1.Sam.17:12). Yksi noista Daavidin juurivesoista oli se mikä haarautui Marian suvuksi. Iisain kannosta, eli Daavidin isän suvussa kasvoi juurivesa. Koska Jeesus on kuvakielessä ”jalopeura Juudaan sukukunnasta” (Ilm.5:5), niin se tarkoittaa että Marian on täytynyt kuulua myöskin Juudan sukuun.