Tykkäsin laulaa "Tule Pyhä Henki":

Kun on ollut uskossa kymmeniä vuosia ja sinä aikana käynyt sadoissa tai peräti tuhansissa hengellisissä tilaisuuksissa, ei ole mitenkään voinut välttää sellaisia rukouksia, jossa rukoillaan "Tule Pyhä Henki". Sitä samaa monet tykkäävät jopa laulaa. Minäkin tykkäsin! Lauloin sitä hartaasti, vilpittömästi ja koko sydämestäni, sillä en ymmärtänyt, enkä halunnut ymmärtää, mitä olin tekemässä. Istuin siis samassa veneessä muiden kanssa. Annoin laulujen syövyttää mieleeni sellaisia opetuksia, joita myöhemmin jouduin ravistamaan pois alitajunnastani. Mutta katumapäälle tulin vasta sen jälkeen, kun olin tutkinut aihepiiriä lähemmin Raamatusta.

Kuinka raamatullista on rukoilla tai laulaa "Tule Pyhä Henki"?

Pyhästä kirjasta ei löydy yhtään esimerkkiä siitä, että joku olisi joskus rukoillut saatikka puhunut Pyhälle Hengelle. Vaikka me kuinka väännämme ja käännämme asiaa, emme silti löydä mitään tukea sellaisille rukouksille, jossa pyydetään Pyhää Henkeä tulemaan sinne missä me ollaan. Meidän on muistettava että tämä on jo tullut ja asuu meissä (Mat.10:20, Joh.14:17, Room.8:9, 1.Kor.3:16, 1.Kor.6:19). Vaikka olet kuullut monien pappien ja pastoreiden rukoilevan Pyhälle Hengelle, ei tuollaiselle rukoukselle löydy minkäänlaisia raamatullisia perusteita. Älä mene valtavirran mukana koska muutkin menevät. Uskalla tehdä omat ratkaisusi Jumalan Sanasta. Ole kuuliainen Jumalan tahdolle, niin sinun käy hyvin!

Älä eksy luulemaan, että eliittijoukot ovat oikeassa, kun sanovat olevansa oikeutettuja rukoilemaan Pyhälle Hengelle. Jos haluamme, voimme myös rukoilla muitakin maailmankaikkeudessa vallitsevia voimia, sekä hyviä että pahoja. Mutta se ei ole oikein. Jumala ei ole siitä kovinkaan onnellinen. Pyhä Henki on Jumalan voimavaikutus, eikä palvonnan kohde. Palvotko sinä voimaa, vai kenties häntä josta se voima on lähtöisin?

Älä kohdista rukouksia Pyhälle Hengelle vaan Jumalalle!

Meidän ei pitäisi pyytää Jumalan voimaa tilaisuuksiimme Jumalan voimalta, vaan Jumalalta. Jumalalta itseltään se on pyydettävä, eikä voimalta. Onko tämä asia vaikea sisäistää? On, jos uskoo että Pyhä Henki on Jumala.

Kun sinä rukoilet "Tule Pyhä Henki", sinä et puhu Jumalalle, vaan Jumalan voimalle. Eikö ennemmin pitäisi rukoilla Jumalaa, että hän lähettäisi voimansa? Muistakaamme: Jumala on palvontamme kohde, eikä se voima mikä hänestä lähtee. Jos me palvomme Jumalasta lähteviä asioita, hengelliseen elämäämme on tullut vaarallinen vinoutuma joka saattaa viedä meidät haaksirikkoon.

Jumala lähetti Pyhän Hengen asiamiehensä kautta!

Kuka lähetti Pyhän Hengen? Jumala lähetti (Joh.14:6,26). Mutta miten Jumala lähetti Pyhän Hengen? Hän lähetti sen Jeesuksen kautta (Joh.15:26, Joh.16:7). Jeesus kuoli, herätettiin kuolleista, nousi taivaaseen ja palasi takaisin. Tämän jälkeen hän, Jumalan asiamies, näyttäytyi opetuslapsilleen, puhalsi heitä päin, ja sanoi:

"Ottakaa Pyhä Henki" (Joh.20:22).

Pistä erityistä huomioita siihen, että Jeesus ei puhaltanut ulos persoonan oman suunsa kautta, vaan Jumalan voimavaikutuksen. Sen voimavaikutuksen mikä kirkastaa häntä itseään ja hänen Isäänsä.

Näin olemme siis saaneet kaksi eri lähettäjää, vaikka se varsinainen lähettäjä on Jumala, Jeesuksen kautta (Joh.15:26, Joh.16:7). Aikaisemmin sanoin että Pyhä Henki ei ole voimana palvonnan kohde, vaan voiman lähettäjä on palvonnan kohde. Tämä tarkoittaa tulkintani mukaan sitä, että sekä Jumalaa että Jeesusta tulisi ylistää ja palvoa (jossa sana "palvoa" viittaa kumartamiseen). Mutta Pyhää Henkeä ei tulisi palvoa tai ylistää, koska kukaan ei tehnyt sitä Raamatussa. Pyhä Henki, maailmankaikkeuden suurimpana voimana kirkastaa Kristusta, eikä itseään (Joh.16:14). Pyhä Henki on Jumalan voimavaikutus. Anna tuo voimavaikutuksesta lähtevä voima kirkastaa Kristusta sinussa. Älä kirkastaa voimaa. Se on epäraamatullista. Kirkasta sinä Kristusta voiman kautta, mutta älä kirkasta sitä voimaa mikä on sinussa. Se on typerää.

Opetuslapset kohdistivat rukoukset Jumalalle eikä Pyhälle Hengelle:

Koska Pyhä Henki on Jumalan voima, Jeesus julisti Pyhällä Hengellä täyttymisensä jälkeen seuraavat sanat: "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut..." (Luuk.4:18).

Kun apostolit rukoilivat ihmeitä ja tunnustekoja, he eivät rukoilleet niitä Pyhältä Hengeltä, vaan Jumalalta, Jeesuksen nimen kautta. He käyttivät mm. näitä sanoja:

"Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella puhua sinun sanaasi; ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta." Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti" (Apt.4:29-31).

Lukiessamme yllä mainittua tekstiä, meidän on hyvä kiinnittää huomiota siihen, että opetuslapset eivät rukoilleet että Pyhä Henki tulisi (sillä se oli jo tullut), vaan he rukoilivat että Jumala ojentaisi kätensä, jotta ihmeitä ja tunnustekoja tapahtuisi. Ja tämän jälkeen Jumalasta lähtevä voimavaikutus, Pyhä Henki, alkoi vaikuttamaan:

1) Paikka vapisi Jumalan voiman vaikutuksesta

2) He täyttyivät Jumalan voimalla, Pyhällä Hengellä, mutta ei persoonalla

3) Tätä kautta he saivat rohkeuden olla todistajia

Opetuslapset sanoivat Jumalalle Jeesuksen nimessä: "Ojenna kätesi". Ja Jumala ojensi. Miksi hän ojensi kätensä?

Jumala ojensi kätensä koska:

1) Hänen kätensä ei ole liian lyhyt auttamaan (Jes.59:1)

2) Hänellä on hyvä tahto ihmisiä kohtaan (Luuk.2:14)

3) Se oli lupauksen jälkimaininkeja (Apt.1:4,5)

Kommentit   

Teppo Turja
0 #1 Tule Pyhä HenkiTeppo Turja 22.02.2017 09:32
Vai että väärin, höpöhöpö. Tässä on taas näitä omatekoisia portinvartija-pietareita. Minun Jumalani on Henki, se sama, joka liikkui vetten päällä. Häntä rukoilen ja jos siksi tulen hylätyks, ei voi mitään. Varmaankin ny sitten poistat tämän kommentin harhaoppisena.
Lainaa | Ilmoita ylläpidolle
Pete
+1 #2 vastaus "Tule Pyhä Henki"Pete 23.02.2017 07:23
Lainaus Teppo Turja:
Vai että väärin, höpöhöpö. Tässä on taas näitä omatekoisia portinvartija-pietareita. Minun Jumalani on Henki, se sama, joka liikkui vetten päällä. Häntä rukoilen ja jos siksi tulen hylätyks, ei voi mitään. Varmaankin ny sitten poistat tämän kommentin harhaoppisena.


En tällä kertaa poistanut kommenttia vaikka olisi pitänyt. Tekstisi oli muuten ihan asialllinen, paitsi että menit henkilökohtaisuuksiin, ilmoittamalla julkisesti että olen "omatekoinen portinvartija-pietari". Jätin kommentin näkyviin jotta lukijat tietäisivät vastaisuudessa missä täällä menee sallivuuden ja sallimattomuuden raja.

Sivustollani on alusta asti ollut voimassa se periaate, etten minä, eikä kukaan muukaan, saa koskaan mennä henkilökohtaiseen syyttelyyn tai negatiiviseen nimittelyyn, ja siitä syystä tekstisi tuolta osin hipoo sitä periaatetta. Periaatteen huomaat kun luet tarkkasti mitä täällä on kirjoitettu artikkeleissa ja kommenteissa.

Arvostaisin kommenteissa enemmän sitä, että aikuiset ihmiset osaisivat perustella Jumalan sanalla miksi he uskovat artikkelissa esitetyn asian eri tavalla kuin minä, sen sijaan että kirjoittaisivat "höpö höpö", ilman perusteluja tai lainauksia Raamatusta.

Meidän näkemyksemme Jumalastamme on siltä osin sama, että me molemmat uskomme että Jumala on henki (www.blueletterbible.org/.../t_bibles_1001024). Näkemyksemme kuitenkin eroaa siinä, että sinä uskot Jumalan liikkuneen vetten päällä, luomistyön aikana, kun taas minä uskon että se oli "Jumalan henki" mikä liikkui vetten päällä (1.Moos.1:2).

Miten sinun Raamattusi kääntää 1.Moos.1:2? Lukeeko siellä, että Jumala liikkui vetten päällä/yllä, vaiko Jumalan henki? Mielestäni tämä kysymys on varsin tärkeä silloin kun ratkomme sitä, liikkuiko siellä jokin Jumalasta lähtenyt, vaiko Jumala itse.

Uskon että vetten päällä (tai yllä) liikkui Jumalan henki, eikä suinkaan Jumala (1.Moos.1:2):

Raamattu Kansalle:
"... Jumalan Henki liikkui vetten päällä."

Kirkkoraamattu 1933:
"... Jumalan Henki liikkui vetten päällä."

Kirkkoraamattu 1992:
"... Jumalan henki liikkui vetten yllä."

Se, liikkuiko vetten yllä "henki", isolla taikka pienellä alkukirjaimella (h-kirjain), se on mielenkiintoinen tutkimustyö. Nimittäin heprealaisissa alkuteksteissä ei siltä osin määritelty erikseen, liikkuiko siellä (taikka leijui) persoona, taikka Jumalan voimavaikutus, isolla taikka pienellä alkukirjaimella, koska kaikki kirjoitettiin aina samalla tavalla, eikä isoja ja pieniä kirjaimia eroteltu (koska niitä ei ollut). Niin ikään, Septuagintassa (kreikankielisessä VT:n käännöksessä) ei käytetty lainkaan minuskelikirjoitusta (koska ne tulivat käyttöön vasta vuosisatoja myöhemmin), vaan kaikki oli kirjoitettu isoilla kirjaimilla.

Siten voidaan sanoa, että sana "henki" taikka "Henki", isolla taikka pienellä alkukirjaimella, ei itsessään todista oliko kyse persoonasta vai ei. Käännöksissä löydämme esimerkkejä molemmista kirjoitustavoista. Se antaa osaltaan viitteitä siitä, että kääntäjät eivät ole aina olleet yksimielisiä siitä, liikkuiko vetten yllä persoona, vaiko ainoastaan Jumalan voimavaikutus:
www.blueletterbible.org/kjv/gen/1/1/t_bibles_1002
Uskon että käännökset on siltä osin tehty käännöskomiteoiden vallalla olevan käsitteen taikka heidän ideologiansa mukaan. Tästä samaisesta tärkeästä syystä, kirjoitin artikkelin "Henki"-sanan epämääräisyyksistä. Siinä asia ilmenee todistuksien kera:
jumalaoppia.com/.../...
Lainaa | Ilmoita ylläpidolle

Lisää kommentti

Asialliset viestit saavat jäädä, mutta asiattomat poistetaan. Toivomus on että kaikki kommentit liittyvät jollakin tapaa kirjoitettuun artikkeliin.


Turvakoodi
Päivitä